TheaterKunst
TheaterKunst-img


TheatreArt, Andrew’s Mask

"Waarom zocht Andrew zijn passie voor de verdieping van het vormgeven, in de samenleving om ons heen?" Als vormgever heeft het individu in zijn werk tientallen jaren centraal gestaan. Hij liet zich leiden door de beweging van het spel, de ruimte van de tekst, de beleving van muziek en de verleiding van de expressie. Waar anders kan dat dan in de wereld van het theater?

Was Andrew door de lagen van de vermomming heen, bewust of onbewust op zoek naar de lagen van zijn eigen individu? Wide hij zo inzicht geven in zijn "TheaterKunst."

Ervaring leert ons ook het verlies van onbevangenheid. Andrew wilde niet alleen een vragensteller zijn, maar ook een invuller blijven. In een explosieve wereld van creativiteit neemt het ontstaan van vooruit gedachte beelden toe naarmate de tijd verstrijkt. Zijn gedachten liet hij afremmen door de jeugdigheid in hem en om hem heen. Hij heeft het laten gebeuren, om zelfs letterlijk de lagen van zijn 'kind zijn' aan te brengen. Zijn gedachten gaf hij vorm, door de passie van de professionals in het theater en het verwerken van hun energie.

Is emotie een gevolg van eigen ervaring? Leren om anders te denken. Niet zozeer door als performer in iemands huid kruipen, maar het eerder tot je toe te laten? Het anders leren omgaan met je zintuigen creëert lagen en zorgt voor vernieuwing. Andrew veranderde bewust zijn eigen lagen om zo dicht bij hem zelf te kunnen blijven. Met gevoel op het doek, een object en door toepassingen van zijn eigen vrijheid in het leven.

De voorstelling om vanuit een lijnenspel te komen tot basisvormen die met elkaar een figuratief beeld vormen, versterkt de geesteskracht in zijn werk. De kleuren hebben hun eigen karakter en communiceren over en weer door hun eigenzinnigheid. Een schakering van kleuren die speels en zuiver spelen door eenvoud, al zien we kleur niet zoals het werkelijk is. Kleur ontstaat in de hersenen en op dezelfde manier ontstaat het kunstwerk. Vanuit het oerinstinct gebruikte Andrew de kleuren zo puur mogelijk en maakte hij onderliggende lagen zichtbaar met basisvormen, ritmes en contrasten met de nadruk op het schilderproces. De werkelijke beleving in zijn onwerkelijkheid.

Het eindresultaat ontstond door grenzen te verkennen en te verleggen, met als doel het voorzetten van de weergave. Iets buitengewoons dat buitengewoon gevat kan zijn in een compositie, in een concept, een toon, een klank, kleur of beschrijving, in een observatie. Er is sprake van opzet en herhaling. De uiting vaak anders dan hij had gedacht, die ook hemzelf vaak verraste. The Art of the Theatre.




  • 2024
  • Salon West Amsterdam
  • De Kunst van Liefde
  •  
  • 2020 - 2023
  • Salon West Amsterdam
  • Nick Govaart, Vlaardingen
  •  
  • 2018
  • Gusto 45
  •  
  • Pop-up atelier
  • Molstraat, Delft
  •  
  • Flower Power
  • Nationale Zomerbloemententoonstelling 2018
  • De Oude Kerk, Naaldwijk
  •  
  • Celebrate 2.0
  • Rijswijk, Broodfabriek
  •  
  • 2016
  • Zuidkoop Natural Projects
  • De Lier
  • The Netherlands
  •  
  • Release TheatreArt Music CD
  •  
  • Chelsea Gallery
  • Kings Road, London